Welcome to MEIKO.
Please select a country and click "confirm".
The clean solution

Werkplek gastronomie

Deze 8 fouten kunnen u en uw medewerkers ziek maken

Wanneer personeel uitvalt vanwege ziekte, treft dat de restaurant exploitant bijzonder hard. Toch kan iedereen – de restaurant-, café- of bar eigenaar of de hotelier – er iets aan doen om het ziekterisico voor zichzelf en de medewerkers te minimaliseren. Hieronder beschrijven we acht typische foutenbronnen en geven tips hoe u deze kunt omzeilen.

1. Ondoordachte vormgeving van de werkplek

Vooral vermoeide spieren en overbelaste botten zijn een reden voor ziekmeldingen. Een belangrijke reden om bij het inrichten van de spoelkeuken ook rekening te houden met de optimale ergonomie van de werkplek. Als de medewerkers bij de verschillende werkzaamheden worden ontlast, dan kunnen ze hun werk efficiënter uitvoeren. Competent advies van een plannings- of ergonomie-expert kan de moeite waard zijn.

Vlinderspoelparadijs
ErgonomieComfort-pakket

Door de automatische korfherkenning is zelfs het aantikken niet meer nodig. Schuif de korf er aan de zijkant in en de machine doet de rest. De geavanceerde droogtafel zorgt voor perfectie tot het einde: geen drogen, geen poleren.

2. Te veel stress – te weinig erkenning

Een van de meest voorkomende oorzaken voor ziekmeldingen hebben een psychische oorzaak. Werken in ploegendienst en onder grote tijdsdruk zijn in de gastronomie normaal maar schadelijk voor lichaam en geest. Ze zijn ook een reden waarom steeds minder jonge mensen een baan in deze branche kiezen. Onflexibele werktijden, lange werkdagen en een grote stressfactor kunnen snel leiden tot oververmoeidheid en uitputting. Als dan bovendien de waardering door collega's, de chef of van de gasten uitblijft, neemt de ontevredenheid toe. 
Op lange termijn leidt dit vaak tot een burn-out. Tip: zorg ervoor dat uw medewerkers voldoende pauzes hebben en geen dubbele diensten hoeven te werken. Geef uw medewerkers een compliment als ze hun werk goed hebben uitgevoerd. 
Niets is motiverender dan erkenning door de chef!

3. Verplicht glimlachen

Vriendelijkheid is vooral in de gastronomie een van de belangrijkste geboden. De gast moet zich immers op zijn gemak voelen. Verplicht glimlachen is echter de verkeerde weg. En ook het motto 'De klant is koning' heeft zijn grenzen. Want degene die naar buiten toe altijd goed geluimd is, hoewel hij of zij zich innerlijk heel anders voelt, kan daarmee de gezondheid in gevaar brengen. Ziektes met een psychosomatische oorzaak van depressies via hoge bloeddruk tot hart- en vaatziektes kunnen het gevolg zijn. Emotionele belasting bij het werk is niet per se negatief. Ze kunnen ook positief samengaan met tevredenheid en voldoening over de geleverde prestatie. Wie dus tevreden is met zijn werk, door zijn chef wordt gewaardeerd en fatsoenlijk wordt betaald, die vervult zijn of haar opgaven meestal beter en straalt deze tevredenheid uit.

4. Ontbrekende hygiëne

Dat hygiënische tekortkomingen infecties kunnen veroorzaken is bekend. Ziektes kunnen door bacteriën, virussen of parasieten in levensmiddelen worden veroorzaakt. Dit laat zien hoe belangrijk een volwassen managementsysteem is voor de hygiëne in restaurants, cafés, bars en overal daar waar levensmiddelen worden verwerkt. Voor de inachtneming van de juiste maatregelen, dient u zich aan het zogenoemde HACCP-concept houden.

5. Verkeerde ambities en plichtsgevoel

Hoewel ze ziek zijn, gaan medewerkers van hotels en de gastronomie desondanks vaak naar hun werk. Hiervoor zijn verschillende redenen. Vaak willen de zieken hun collega's op het werk niet in de steek laten. Sommigen zijn ook bang om hun baan te verliezen. Verkeerd begrepen plichtsgevoel kan echter fatale uitwerkingen hebben: in de beginfase van verkoudheden is het besmettingsgevaar heel groot. Snel kunnen gezonde collega's ook ziek worden. Bovendien heeft de hygiëne in het bedrijf eronder te lijden. En tenslotte kan het verloop van de ziekte erger worden en veel langer duren.

Ondanks ziekte gaan werken is in de gastronomie helaas geen zeldzaamheid.

6. Altijd onder druk staan in de keuken

De hoogwaardige be- en ontluchting van industriële keukens is absoluut noodzakelijk. Want waar aan de lopende band wordt gekookt, gebraden en afgewassen, ontstaat een grote hoeveelheid damp. Vocht en warmte bemoeilijken niet alleen het werken in de keuken – de combinatie van beide vormt ook een ideaal milieu voor bacteriën en ziektekiemen. Die belanden rechtstreeks via de ingeademde lucht in het menselijk organisme. Ook schimmelvorming op de muren van het gebouw kan een gevolg zijn van onvoldoende be- en ontluchting. Hoogwaardige spoeltechniek gebruiken, is daarom belangrijk. Profi-vaatwasmachines van MEIKO met geïntegreerd aircosysteem geven slechts nauwelijks zichtbare damp af en zorgen zo voor meer comfort en ergonomie in de keuken. 

Vlinderspoelparadijs
ErgonomieComfort-pakket

Door de automatische korfherkenning is zelfs het aantikken niet meer nodig. Schuif de korf er aan de zijkant in en de machine doet de rest. De geavanceerde droogtafel zorgt voor perfectie tot het einde: geen drogen, geen poleren.

7. Het gehoor geen pauze gunnen

Veel gastronomen denken bij het thema geluidsoverlast in de eerste plaats aan de rechten van de omliggende bewoners. Maar ook in gastronomische bedrijven met grote ruimtes voor de gasten en een open keuken kan de akoestiek een probleem voor de gezondheid worden. Een permanent hoog geluidsniveau – hetzij door luide muziek of door elkaar versterkende gesprekken van de gasten – kan stress bij de medewerkers veroorzaken en zelfs het gehoor beschadigen. Een slechte ruimteakoestiek is bovendien slecht voor de gasten. Zij voelen zich onprettig in een voortdurend luide omgeving. Hier kunnen vooral bouwtechnische maatregelen zoals geluiddempende plafonds of geluidabsorberend materiaal op de muren helpen om een aangenamere atmosfeer voor de gasten en het personeel te scheppen.

8. Verkeerde omgang met schoonmaakmiddelen

Tensiden, fosfaten, fosfor- en stikstofverbindingen, conserveringsmiddelen, geur- en kleurstoffen – deze kunnen allemaal in de schoonmaakmiddelen aanwezig zijn. Het zijn de stoffen die schoonmaakmiddelen zo gevaarlijk maken. Wie hiermee dagelijks moet werken, moet daarom precies weten waarop moet worden gelet. Heb ik bepaalde beschermende kleding nodig? Wat is de juiste dosering? Waarop moet ik letten in combinatie met andere middelen? Een kleine fout kan snel ernstige gevolgen hebben – van huidirritaties via chemische brandwonden, beschadiging van de longen tot vergiftigingen.

Als u deze acht foutenbronnen vermijdt, heeft u een zeer goede kans op een gezond en productief werkklimaat. Hoe zijn de hygiënische omstandigheden in uw bedrijf? In de keuken liggen op veel plaatsen hygiënische valkuilen op de loer die ook ziektes kunnen veroorzaken. Wat u kunt doen om de keuken schoon te houden, leest u in de bijdrage Verborgen hygiënische valkuilen in de gastronomie.