Welcome to MEIKO.
Please select a country and click "confirm".
The clean solution

Verborgen kosten in uw hotel: Ziet u ze ook niet?

Bedrijfsadviseur Bernd Reutemann vertelt waar u kosten kunt besparen (Deel 1)

Het hotelwezen is complex. En gevaarlijk! Bedrijfsadviseur Bernd Reutemann vertelt waar de kosten in een hotel uit de hand kunnen lopen. En hoe u de kosten onder controle houdt. Lees meer over housekeeping en boekhouding in het eerste deel.

Een bijdrage van Bernd Reutemann

Hotels worden groter en groter, en de taken en processen worden steeds complexer. Dit betekent meer papierwerk, meer spanning en meer geld. Welke hoteleigenaar houdt hierbij het hoofd nog koel? Bernd Reutemann blijft rustig. De voormalige hoteleigenaar kent het hotelvak. Tegenwoordig adviseert hij ondernemingen en maakt hij ze klaar voor de toekomst. In de blog van MEIKO onthult hij 13 mogelijke kostenbesparingen. In deel 1 geeft hij zeven tips over housekeeping en boekhouding.

Over hem: Bernd Reutemann is opgeleid tot kok, heeft bedrijfskunde gestudeerd en is werkzaam als bedrijfsadviseur. Samen met zijn zus Gerda Reutemann leidde hij 15 jaar lang het Bischofschloss Mindness® Hotel in Markdorf (Bodenseekreis). Broer en zus zijn bedrijfsleiders van de Hogahelden. Ze adviseren hoteliers en restauranthouders. Bernd Reutemann houdt van zijn beroep. En hij is succesvol: In 2008 was hij dienstverlener van het jaar in Baden-Württemberg, in 2012 conferentiehotelhouder van het jaar en in 2014 top 100-trainer in Duitsland. Al velen hebben profijt gehad van zijn kennis en ervaring. Vandaag mogen wij van hem leren.

Portrait Bernd Reutemann
Bernd Reutemann

Housekeeping, keukenreiniging en wellnessruimtes

1. Bed- en badtextiel: In een hotel met 80 bedden is er elk jaar ongeveer 42.000 kilo aan vuile was. Die moet worden gewassen. Als één stuk van zo'n 200 gram extra wordt toegevoegd, stijgen de kosten met ongeveer 0,20 euro per wasbeurt. Dit is in een heel jaar rond de 8.400 euro.

2. Vloeren, wanden en meubels: Design is niet altijd gemakkelijk in onderhoud. In een hotelbed liggen ten minste drie decoratieve kussens. In elke kamer staan een waterkoker en een modern koffiezetapparaat klaar. Hoteleigenaars zien echter makkelijk over het hoofd hoe deze voor de gast aangename details van invloed zijn op het schoonmaakwerk. Voor het personeel kunnen deze dingen tot drie minuten langer schoonmaken per kamer betekenen.

3. Renovatie of nieuwbouw: De housekeeping manager van het hotel moet bij de planning worden betrokken. Hij of zij kan het beste inschatten hoe de hoeveelheid werk in het dagelijkse schoonmaakproces kan worden verminderd: bijvoorbeeld door de keuze voor gemakkelijk te onderhouden materialen of doordat werkafstanden kort worden gehouden door strategisch geplaatste voorraden.

“Ook in een lopend bedrijf is het nooit te laat om dingen te veranderen”
- Bernd Reutemann

4. Gebruik een doseersysteem voor schoonmaakmiddelen: Kosten omlaag en de veiligheid omhoog. Met weinig producten kunt u alles reinigen en desinfecteren. En het beste? De prijs-kwaliteitverhouding klopt! Het systeem is eenvoudig, intuïtief en gemakkelijk te gebruiken. Uw medewerkers komen niet langer in direct contact met de concentraten, wat het risico op letsel verkleint. Met een doseersysteem heeft u aan de ene kant de controle over de kosten en aan de andere kant verhoogt u de veiligheid van uw personeel.

Inkoop en boekhouding: “Digitale oplossingen besparen tijd en geld”

5. Digitale bestelsystemen maken een einde aan de papieren huishouding. Met het vastleggen van leveranciers, artikelen en voorwaarden bespaart u veel tijd. Er is geen “wilde” inkoop meer, maar maximale transparantie via een centraal systeem.

6. Checken, controleren en boekhouden in digitale en overzichtelijke vorm: volledig papierloos. Op deze manier kunt u het traditionele boekingsproces met tot wel 80 procent verminderen!

“Gebruik digitale oplossingen, zo bespaart u tijd en geld.”
- Bernd Reutemann

unordentliche Zettelwirtschaft auf einem Schreibtisch

7. Het probleem: Digitale processen worden niet standaard uitgevoerd. Bijvoorbeeld: digitaal gegenereerde boekingen worden afgedrukt, documenten worden zoals 30 jaar geleden handmatig in de boekhouding verwerkt, temperaturen van koelhuizen worden op papieren lijsten ingevuld. Processen moeten echter als geheel worden bekeken en gedigitaliseerd. Dit is de enige manier om breuken in de serviceketen te verkomen. Alleen zo kan echt worden bespaard op tijd en kosten.

Herbekijk uw processen en pas deze aan. Betrek uw medewerkers hierbij. Ontlast uw personeel door het gebruik van digitale en technische oplossingen. Ga daarbij holistisch te werk. En let op de kleine dingen. Zo kunt u heel eenvoudig duizenden euro's per jaar besparen.